Sorozatajnl. Vagy lebeszl
Sohasem szerettem a gengszterfilmeket. A Keresztapt sem. s sokig ezt sem.
Az elejn nagyon unalmas, a trtnet nagyon lassan csordogl s szjbargs. Hiba a 20-as vek hangulatnak rendkvl rzkletes kpi bemutatsa. Mindig visszatrnk ugyanoda (pl. a rmlmok a francia hadszntrrl mr stsra ingerl knykszimfnia), az jabb s jabb slytalan alkuk, amiknl semmifle betyrbecslet nem rvnyesl, senki nem tisztel senkit, senki nem lojlis senkihez, az adott sz semmit nem r, azt mindig megszegik. Csak a „ki ver t pp kit” krforgsa ad nmi vltozatossgot, de az se igazn, hisz tudjuk elre, hogy mindenki tver mindenkit. Kivtel nlkl.
Nha annyira nyilvnvalak ezek a dolgok, hogy az ember bekiablna a szereplknek, mint a gyerekek szoktak a Vitz Lszl eladsokon, amikor az rdg htulrl kzeledik a palacsintastvel (ugye, pajtikim?), hogy: „vigyzz, mgtteeed”, ha mr az illet szerepl annyira bna, hogy nem szrja ki a Napnl is vilgosabbat.
Minden olyan sztereotip. Minden bele van zsfolva. Gengszterek, kommunistk, IRA, prostitci, szerencsejtk, vdelmi pnzek. Mindenki lncdohnyos s vedeli a whiskyt (de ltalban rt, gyhogy inkbb whiskeyt). s valahogy nem tartunk sehonnan sehov. Pontosabban tartunk, csak ezt mindig szem ell vesztjk. Beleragadunk a hangulatba.
Mindenki brutlis. De ez hamar az ingerkszb al kerl, mint a szrkben a „dfj, mg dfj” s elbb utbb elhangzik a – Psalaky rral lve - ugorgyunk mr. Mindenki rendkvl jl ltztt. Kifogstalan elegancival vgnak el torkokat, harapnak le fleket, lnek fbe brkit.
Kedvelem Cillian Murphyt. J, nem azzal a „szaladok a moziba brmiben feltnik” rajongssal, de fl szemem a plyjn. Mert engem a Reggeli a Pltn fszerepljeknt (Cicus) levett a lbamrl. De itt nem tetszik. Azok a nagy, kk szemek nem meslnek semmirl. Megtrtk a harcok. Tudom, mert mondjk. De nem ltom a szemben. Meg semmit. Se dht, se kemnysget, se kegyetlensget. n nem flem Tommyt, nekem aztn suhogtathatja a beptett zsilettes sapkjt.
s aztn az els vad tdik rsznek kzepn trtnt valami. Pontosan ott. Nem tudom mirt, de az rzseim megfordultak. Taln a szerelmi szl, taln hogy vgre rzelmeket lttam Cillian arcn, vagy egy id utn mr szinte hatatlanul rszv vlsz az ilyen csaldregnyeknek, nem tudom. De onnantl a szvembe zrtam az egsz bandt. A hatodik (vadzr) epizd meg mr igazi rock and roll. A tle elvrhat mdon nyitva hagyott izgalmakkal, eldrdl lvssel (elg nehz gy krbetncolni a dolgot, hogy ne spoilerezzen az ember).
A msodik vad kezdete elg furcsa. Eltntettk az elz vad egyik legkarakteresebb figurjt, ezltal kiirtottk az egyik bonyodalomforrst a hrombl. Lecserltk a Churchillt jtsz sznszt s Grace megmttette a - profilbl korbban nagyon rosszul mutat - orrt (jj lehet, hogy ez csak akkor tnik fel, ha az ember szoros egymsutnban nzi a rszeket).
s az vad msodik rsztl beindul az rlet. Belp a kpbe Alfie Solomons, azaz Tom Hardy. Aki egy drzslt, rafks, egzaltlt, emiatt rendkvl vicces, de kmletlenl brutlis zsid „pket” alakt. Minden mozdulata s szava katarzis. Szerintem lete legjobbjt hozza. Ahogy hosszan-elnyjtva-messzirl indtva bibliai trtneteket taglal, aztn ritmust vlt, elhangzik kt pattog sz s ettl elszabadul a pokol. Nem tudok rla, csak szuperlatvuszokban nyilatkozni. Az belpsvel j szintre emelkedett a gengsztersg fogalma s a sorozat minsgi ugrson ment t. Pedig nem szerepel sokat, rszenknt kb. 5-5 percet. De amikor igen, akkor nagyon ott van.
Nekem a szereplk kzl kiemelkedik mg a Pollyt alakt Helen McCrory.
Szval a msodik vad vgre szerelmese lettem a sorozatnak, nem csekly mrtkben Hardynak ksznheten. s elfelejtettem minden gyengesgt. s ugyan rendhagy mdon gy lett vge az vadnak, hogy a fszerepl egyrtelmen l (amit azrt lssuk be, magunktl is kitallunk, hisz beharangoztk a folytkvt), de nagyon vrom, hogy mit tud megvalstani a terveibl. s mire megy Alfie Solomons-szal. Meg a nkkel. Akik krldongjk. Mert szeretjk a rosszfikat na.