Minden vben igyekszem legalbb a fbb kategrik filmjeit megismerni a fesztivlszezon idejn.
Szeretnk nll s megalapozott (egyben persze maximlisan szubjektv) vlemnyt formlni a jelltekrl.
Az Oscarban rintett filmek kzl azokrl, amelyek elindtottak bennem valamit, amelyek tovbbgondolkodsra ksztettek, kln rmkdtem, vagy puffogtam mr. Most kvetkezzenek a tbbiek.
A Mentexpedci az egyik legintelligensebb sci-fi, amit valaha lttam. Nem a CGI-n, hanem a tudomnyon van benne a hangsly. Matt Damon, a marsi krumplifarmer szerepben nagyot alakt s nagyon vicces. A tavalyi v egyik legjobb filmje.

A Joy nagyon tetszett. Ksznhet ez Jennifer Lawrencenek, aki mindenben nagyszer. Elhiszem neki a harcos tinilnyt ppgy, mint az elhanyagolt alkoholista felesget, vagy az identitsval kszkd Marvel kksget. Itt speciel egy letreval csaldanyt alakt, akinek teljesen idita a csaldja, akik nagyban visszahzzk. viszont hisz magban s jzan paraszti eszben, radsul nagyon tud kzdeni. Ennek hossztvon meg is lesz az eredmnye.
Jennifer is kezd abba a kategriba kerlni, akik annyira tehetsgesek, hogy gyakorlatilag nem lehet egy napon emlteni ket plyatrsaik tbbsgvel (legeklatnsabb plda erre Meryl Streep). Teht szinte mindenbl kiragyog, fel tud hzni brmi vackot. De taln tlzs minden filmjrt djra jellni. Nehz gy, hisz eleve igazsgtalan az sszehasonltsa a tbbiekkel, mert nem mozognak egy szinten. Teht az elitek minden alaktsrt automatikusan, gondolkods s szavazs nlkl oda is lehetne adni ezeket a djakat. De ugye azt nem szeretnnk, ha csak ket ltnnk mindenben?

A 45 v annak a pldja, hogy hiba ismersz valakit vtizedek ta, simn kerlhetnek el olyan titkok a mltjbl, amiktl leesik az llad. Amik ket verhetnek kzd s a prod kz, akivel rgta egytt lsz. Az egytt tlttt hossz id nem garancia semmire. Se a folytatsra, sem arra, hogy valban ismered a partnered.
Charlotte Rampling tnyleg j, de nagyrszt nmagt jtssza (mrmint a kornak megfelel llapot nt), msrszt nem futtatjk ki, a fantzinkra bzzk, hogy folytatdik a hzassg, lehet-e gy lni tovbb, mint azeltt. Amgy meg ids emberekrl beszlnk, akik eltt bizony mr nincsenek vtizedek, radsul nagyban egymsra vannak utalva s szorulva. A 60+-os szexjelenetet viszont nem tudom megbocsjtani, bertem volna csak a rutalssal.

A Carol egy olyan film, aminek emltstl is ideges leszek, ugyanis szerintem semmi keresnivalja a nominltak kztt. Semmilyen fbb kategriban.
Egy unatkoz, nagyvilgi dma elcsbtja az ruhz rtatlan, nagy bociszemeivel a vilgra csodlkoz eladnjt. s ennyi. Ja meg van egy nyalifalis gyjelenet. Meg pici feszk a gazdag frjjel nna. Semmit nem tudunk meg abbl, hogy a trsadalom hogy fogadta, kezelte a mssgot ebben az idben, ezen a helyen. Akkor meg mire j ez az egsz? A kt sznszn teljesen 1D-s, Cate Blanchett nagystl s delejes, de a Blue Jasminban nyjtott brilins neurotikja utn ez deskevs. Rooney Mara meg kb. annyira karizmatikus, mint egy kisegr.
Egyedli rtkelhet momentum az 50-es vek hangulatnak megteremtse, vroskpben, enterirkben, ruhkban s kocsikban.

A Spotlight nagyon tetszett. Fontos tmt feszeget (papok gyermekmolesztlsa), nem bulvrosan. Megrz s izgalmas, bemutatja az oknyomoz jsgrs pozitv, szimpatikus, trsadalmat javt oldalt. Radsul nreflexv, elismeri sajt felelssgt az jsgrk korbbi hanyagsgval, a tmt sznyeg al sprsvel kapcsolatban.
Michael Keaton brilins, Liev Schreiber kiemelked, Ruffalo s McAdams jellst viszont nem rtem.

A Steve Jobs-ban pozitvan csaldtam, sokkal jobb volt, mint vrtam. Jobs emberi oldalra tettk a hangslyt, szerencsre keveset informatikztak, mert annak a kevsnek a megrtse is untig elg volt szmomra. Nem tudom, az volt-e a f cl, hogy mentsget talljanak elviselhetetlen termszetre, hnyatott gyerekkornak emlegetsvel.
Ha igen, nem sikerlt, mert n Jobsot egy rzketlen, arrogns, szociopata, individualista, seggfej zseninek lttam. Aki elvileg a kznsgnek tervez, de letojja annak ignyeit. Aztn ahogy regszik, kicsit jobb beltsra tr, meg nmi szentimentalizmus hatsra a lnyval is kibkl.
Az egsz film vgig zaklats, mert llandan valami bemutat, nagy bejelents eltti t perc rletben prgnk, Kate Winslet meg egyfolytban azt vistja a flnkbe, hogy hny perc van mg kezdsig.
Fassbender taln lete legjobb alaktst nyjtja. rnyalnm: nmaghoz kpest. Mert mint mondtam, egy rzelmektl szinte teljesen mentes valakit jtszik, ez meg tnyleg az terepe. De azrt tlzsokba ne essnk, Leokkal egy szintre emelni barokkos tlzs.

A Kmek hdjtl tartottam korbban. Pedig a novemberben bemutatott trsai zmtl (Bond, Fekete mise, Bborhegy) nagysgrendekkel jobb. Korrekt film, nhol mg izgalmas is. Tom Hanks j, mint mindig (br szimpatikus, becsletes s megbzhat, mint ltalban). Olyan, mintha kt film lenne egyben, ugyanis az els ra nllan is meglln a helyt. rdekes morlis problmkat feszeget: elbbre val-e a hazaszeretet a trvnyeknl, az emberi jogoknl? Donovan (Hanks) gyvd szerint nem, gy maximlis tudssal s erbedobssal vdi az ellensges kmet, ami miatt meg is gylik a baja honfitrsaival. Radsul olyan klcsns respekt alakul ki kztk vdencvel, ami mr a bartsg hatrait srolja. Amikorra megnyugodnnak a kedlyek ekrl az gy krl, az itt tanstott helytllsrt mg egy, a korbbinl is kellemetlenebb megbzatst akasztanak a nyakba.
Szerencsre kevs a ptosz ebben a hideghbors sztoriban, gyhogy n ezt a Spielberg filmet kifejezetten kedveltem.

A dn lny
Hogy reaglsz, ha megltod a frjed a kombindban? J kis alapszitu, ugye? Ebbl lehetne ptkezni. Speciel ennek a filmnek nem sikerlt. Puszttan unalmas s giccses. Pulyki rettent modoros s hiteltelen. Nem hogy nem tudom sszekeverni egy nvel, de fel sem merl bennem, hogy brki igen. Azokat a grimaszokat s manrokat, amikkel ni mivoltt prblja demonstrlni, egyenesen kikrem magamnak az egyetemes ntrsadalom nevben. Bntetst azoknak, akik Oscarra jelltk! Nzzk egy htig, napi 24 rban a Jupiter felemelkedsben. Meg ebben. Felvltva.
Alicia hiba prbl j lenni, semmiv foszlik az egsz az t krlvev lgres, tartalmatlan trben. A kpek szpek (tifilm), de knyrgm, elg ebbl! A mezny legrosszabb filmje s legrosszabb alaktsa.

Brooklyn
Limcsi film. Olyan kis aranyos. Olyan kis slytalan. Csajszis. Oly mdon, hogy a trtnteket ott, helyben megbeszlheted a bartniddel a moziban, a film nzse kzben, s ettl msok sem lesznek pipk, mert k ugyanezt teszik.
Nincsenek gonoszok, nincs bonyodalom. De nincs katarzis sem. Mesterklt helyzetek vannak, meg kibontatlan, egyoldal jellemek. A fikk mindketten nagyon cukik, mindketten ms miatt, brmelyikket hazavinnnk. De igazbl mindkettjket kne, mert ami megvan az egyikben, pp az hinyzik a msikbl s viszont.
Vgig vrok egy igazi konfliktusra (elsllyed a haj, a segt pap bcsinak hts szndkai vannak, frjk a fszereplt a munkahelyn, keresztbe tesznek neki a laktrsai, az olasz csv csalfa, rorszgban botrny lesz a titok kiderlte utn, anya nyomst gyakorol az US-ba val visszatrs megakadlyozsa cljbl a lnyra, hozzmegynk vrikhez is, letartztats, brtn, miegyms), de semmi. Nekem ez gy tl steril. Szp, de res.

Saul fia
n ezt a filmet nem szeretem. Tvolsgtartsa miatt egyltaln nem frkztt hozzm kzel, nem rintett meg cseppet sem. Pont ellenttes hatst vltott ki bellem, mint ami Nemes Jeles Lszl szndka volt. Rhrig Gzt maximum rsztvevknt, nem szereplknt emltenm. Mert csak ment ide-oda, nha elmondott egy-kt mondatot (zavaran amatr hanghordozssal), mi meg loholtunk a kamerval a nyakban.

s akkor most elvonulok, s jl vgiggondolom, mik/kik az n kedvenceim, n kinek adnm. Mr ahol ez nem volt teljesen egyrtelm a filmek nzse kzben.